Den store kampagne guide for selvstændige

Den store kampagne guide for selvstændige

Hvis du er helt ny i dét at lave en social media kampagne. Så er det her indlægget til dig. Her afliver vi nogle myter og forklarer, hvad kampagner egentlig er, hvordan de bruges, og hvordan du kan lave din næste social media kampagne. Nemt og hurtigt.

Som en lille virksomhed eller ny social medie ansvarlig, så kan det være MEGET angstprovokerende at skabe sin første kampagne.

Og det kan vi godt forstå!

Øjnene er rettet mod dig. Bliver dit arbejde pengene værd?

Det er sindssygt svært at lure, hvor meget eller hvor lidt en “ægte” kampagne indeholder. Det vil vi opklare for dig her i dag.

Vores mission er at klæde dig godt på, så du kan klare din online markedsføring selv, det behøver nemlig ikke at være så svært.

Hop til det afsnit du har brug for:

Hvad er en social medie kampagne?

En social medie kampagne er, kort sagt, en samling af indhold (content), der udgives på sociale platforme over en vis tid. Indhold som fremhæver noget specifikt, vi ønsker fokus på, for at få det udfald, som vores virksomhed har brug for. En social medie kampagne er, i dag, ofte en del af en branding- og markedsføringsstrategi.

Indholdet i en kampagne kan være alt fra:

  • Social media opslag
  • Blogindlæg
  • Videoer
  • Annoncer
  • Nyhedsbreve
  • Brug af influencere

og meget mere.

Læs eventuelt Lazzawebs definition på kampagner lige her.

I indlægget her fokuserer vi dog mest på social media kampagner uden brug af annoncer.


I følge kulturministeriet er 77% af danskerne på Facebook og ca. 40 % på Instagram. Er din målgruppe født før 2000, så er disse platforme rigtig gode at gå efter.
Læs mere på Kum.dk/sociale-mediers-udvikling


Lad være med at sammenligne dig selv med de helt store virksomheder

Det, du forbinder med kampagner, er højst sandsynligt de helt store af slagsen. Dem med influencere, et stort flot budskab og muligvis et gyldent produkt sneget ind af bagdøren.

Men for helt normale selvstændige, og dem med væsentligt mindre markedsføringsbudget, så er det ikke muligt at lave SÅ store kampagner.

Når os normale, dødelige selvstændige laver kampagner, så skaber og bruger vi typisk kampagner til 3 ting:

  1. At brande vores virksomhed – Branding kampagne
  2. At skabe leads, for at skabe salg efterfølgende – Leadgenererende kampagne
  3. At skabe fokus på et nyt eller specifikt produkt – Opmærksomheds- eller salgskampagne

kvinde læser på en iphone, hvornår hun skal placere årets social medie kampagner.

Hent eventuelt vores oversigt “Årets 5 største salgsperioder” som kan hjælpe dig med hurtigt at tilrettelægge din kampagneaktivitet for året.


Hvad er fordelen ved en social medie kampagne?

I dag er der mange fordele ved en social medie kampagne. Her er de 4 vigtigste:

  1. Budgetvenligt – At lave en social medie kampagne er den absolut billigste form for kampagne, samtidig med, at det ofte har en bedre konvertering. Du behøver altså ikke at investere de store penge, før du ser en effekt. Derfor er det også en af de mest populære typer kampagner.
  2. Branding værdi – Det er meget mere frit og naturligt, når du kører en kampagne på SoMe, fremfor en annonce og derfor har den også en større brandingmæssig værdi. Laver du en kampagne på de sociale medier, så bør du samtidig overveje den brandingmæssige værdi af det indhold ud sender ud.
  3. Kontakt og engagement – Du kan nemmere komme i kontakt med din målgruppe og kan derved opbygge en sund kontakt til dem i løbet af din kampagne. Dette er vigtigt for alle små virksomheder, da god og positiv kontakt med målgruppen vil booste vores salg mærkbart.
  4. Indblik i brugeradfærd – Vi kan nemt hive data ned og undersøge om vores strategi virker. Samtidig kan vores data hjælpe os til bedre at forstå vores målgruppe. Hvis du reklamerer i ugeblade, i tv eller med flyers ved købmanden, så er det umuligt at måle om din strategi har en brandingmæssig værdi, da det eneste du kan måle på, er dit salg af produkt.
    – Hvis du senere vil annoncere, så vil vi anbefale at gøre det på den platform, som du har haft en aktiv kampagne på. På den måde har platformen allerede data om de brugere, som kender dig i forvejen, og dit salg vil derfor blive meget bedre.
    NB: Der er kommet mange regler omkring, hvor og hvordan du må tracke dine brugeres adfærd online og bruge deres data. Derfor skal du være opmærksom, hvis du bruger data fra blogs, hjemmesider og så videre.

Hvad er forskellen på en stor og en lille kampagne?

De helt store virksomheder skaber typisk kæmpe kampagner, hvor de inkludere flere platforme, annoncer, influencere, andre samarbejdspartnere og nyhedsbrevskampagner. Ofte kører virksomhederne en kampagne, der har høj brandingmæssig værdi, lige inden en større produktlancering.

Se eksempler på succesfulde kampagner herunder:

Få endnu mere inspiration fra coschedule.com: 24 Unique Social Media Campaign

Det gør de for at brande sig selv som virksomhed og blive forbundet med noget positivt og godt. Samtidig er virksomheden med i samtalen, når vi taler om præcis dét, som deres målgruppe bekymrer sig om. Det betyder at målgruppen allerede har et positivt syn på virksomheden inden lanceringen af det nye produkt – Smart ikke?

Men hvad hvis vi ikke har samme budget som Dove og Adidas, kan vi så stadig være med?

JA, det kan du bestemt.

De fleste tror at en “ægte” kampagne er meget avanceret og kræver ekstremt mange resurser, men sådan behøver det slet ikke at være.

Det er klart, at jo mere energi en kampagne får, jo mere salg får du ud i den anden ende, men en kampagne kan være så lidt som 5 social medie posts, og hvis vi taler nyhedsbreve, så kan så lidt som 3 gode mails stadig udgøre en kampagne.

Og ingen siger, at vi ikke må blive inspireret at de store spillere vel?

Tekstbobler med typiske markedsførings forkortelser, der bruges i kampagner. For eksempel KPI, ROI og CTR.

“Social media strategi”- ordbogen til nybegynderen

Hvis du hyrer en social media manager, eller hvis du selv skal til at sætte dine kampagner op, så vil du på et eller andet tidspunkt møde forskellige forkortelser og udtryk. Her er de, som kan være relevante for dig.

KPI – Key point indicators

Når du skal lave en kampagne, så kan du følge bestemte indikatorer, som kan fortælle dig, hvor god din kampagne klarer sig. Det kan være antallet af nye følgere, likes, kommentarer, delte opslag, gemte opslag, salg etc. Noter hvilke KPI’er du vil gå efter, så du kan tilpasse dit content og måle din succes.

ROI – Return on investment

ROI er det, du fået ud af din investering i procent. ROI = (Værdi af afkast – investering)/investering

Det er nemt at måle på det direkte salg, men det kan være svært at måle ROI på en branding- eller leadkampagne.

Hvordan måler man værdien af likes og nye leads?

Ift. leads, så plejer jeg at sætte det op i forehold til annoncer. Hvor meget ville det samme resultat have kostet mig i direkte annoncering?

CTR – Click-through rate

Klik i forehold til antal visninger i procent. CTR = ( Klik/visninger ) x 100.

Eks. (15 klik / 250 visninger) x 100 => CTR = 6%.

Hvis du har en leadgenererende kampagne, så er din CTR ekstremt vigtig, så hold øje med den.

UGC – User generated content

UGC betyder bruger genereret indhold, og det sælger bedre end en billeder fra en dyr reklamefotograf. Vores følgere elsker at se andre bruge de produkter, som de overvejer at købe. FØR de køber. Husk dog at spørge om tilladelse fra personen, der har taget billeder eller skabt videoen, før du deler det (og husk at få tilladelsen på skrift).

Kolde leads

Er dem, som ikke kender dig, din virksomhed og produkter endnu. De er generelt rigtig svære at sælge til. Kolde leads er ofte dem, som vi sender ud til via. annoncer, hvor vi vælger målgruppe, men hvor vi samtidig ved, at de ikke følger os i forvejen.

Varme leads

Er dem, der kender dig, din virksomhed og produkter godt. Disse reagerer godt på salgskampagner. Instagram Stories er for eksempel et rigtig godt sted at varme dine leads op, da du kan engagere dem direkte.

Se også: Instagram Stories basis kursus

Billedet viser en soloselvstændig til venstre og et stort kampagneteam til højre. Tekst i midten lyder "Effektiv kampagne uden et stort team?"

Hvordan laver man en effektiv kampagne?

Inden du begynder at lave din social media kampagne, så er det vigtigt at overveje, hvad du vil have ud af din kampagne.

Er det:

  • Vækst af dine sociale medier – Social proof
  • Opmærksomhed omkring samt branding af din virksomhed – Så dine følgere finder og husker dig
  • Direkte salg af et produkt – Så du kan sælge dét, du har behov for

Eller noget helt fjerde?

Simpel 3 trins strategi til din kampagne

Ingen kampagne uden en strategi

Kampagner er ofte en del af en social media strategi. Vi anbefaler en relativt simpel strategi, der kan deles i 3 trin.

  1. Vækst dine sociale medier (Husk at brande dit indhold).
  2. Engager din følgere (For eksempel med Instagram Stories).
  3. Følg herefter op med din salgskampagne.

Det absolut bedste, du kan gøre er altså, at vækste dine sociale medier og samtidig gøre noget ud af brandingen af din virksomhed. For herefter at følge op med en salgskampagne.

Se også “Brand dig selv på 30 dage med Stories”

Kampagner på Facebook og Instagram

De fleste mennesker i Danmark er brugere på Facebook eller Instagram. Derfor er det ofte der, vi, i Media By Heart, lægger vores energi, når vi skal hjælpe vores kunder videre. Det er helt klart de platforme, som vi kender bedst, MEN når det er sagt. Så kan du selvfølgelig også køre kampagner på LinkedIn og Twitter, hvis det er der, din målgruppe befinder sig.

Principperne er ofte de samme, men formatet anderledes. Hver platform presser bestemte typer indhold frem, og her er det vigtigt at vide, hvad der er idéelt for den platform, du ønsker at køre din kampagne på.

Hvis vi ønsker at sælge direkte igennem vores sociale platform, så er det vigtigt at vide, hvad vores kunde skal vide om os og vores produkt, før de køber fra os. Det er det, der skal være en del af dit content.

Inden vores målgruppe køber af os, skal de vide disse 5 ting som absolut minimum:

  • Hvem vi er.
  • Hvad vi sælger.
  • Hvorfor de bør købe af os.
  • Hvorfor de bør købe nu.
  • Om andre kunder har haft succes med os og vores produkt.

Disse informationer bør vi inkludere i vore kampagner, på en eller anden måde.

Det vil være forskelligt fra målgruppe til målgruppe, hvad der vækker deres købelyst, og her er det vigtigt, at du virkelig tænker din målgruppe ind i det indhold, du sender ud som en del af din kampagne.

Tekstbobler med teksterne "Kan jeg køre kampagne med et lille budget?". Svaret er "Selvfølgelig" efterfulgt at en smiley.

Sådan planlægger vi vores kampagner

Ok, måske er det her nærmere en strategi, da du kan have en kampagne for både vækst, branding og salg. Men vi vil rigtig gerne fortælle dig, hvad vi gør, når vi skal planlægge vores kampagner i 4 nemme trin.

  1. Vi skaber overblik og noterer årets salgsperioder måned for måned (Få vores oversigt her)
  2. Noterer KPI’er og salgsmål, så vi effektivt kan regne vores indsatser og investeringer ud.
  3. Prelaunch kampagne – Her sættes ekstra fokus på den problematik og emne som vores produkt løser.
  4. Salgskampagne – Se eksempel nedenfor.

Lille salgskampagne eksempel – for selvstændige

Hvis vi skal tage dig igennem en helt kort salgskampagne – på så lidt som 5 opslag. Så kunne emnerne for hvert opslag se således ud:

  1. Præsentation af problem og løsning (dit produkt).
  2. Produktet i brug, for eksempel deling af UGC.
  3. Engager dine følgere og få dem til at tænke over, hvordan deres liv ville være med dit produkt.
  4. Case – Præsenter minimum én og gerne flere, der har haft gavn af dit produkt.
  5. Fortæl om de skjulte fordele, og hvorfor de skal købe nu.
selvstændinge kvinder, der elsker online markedsføring og branding

Der er et utal af opslag, som du kan dele i forbindelse med din kampagne, men vi håber, du føler dig inspireret af disse 5.

Læs også: Sælg med Instagram Stories

Sådan planlægger du nemt din næste kampagne

Hvis du vil gøre det ekstra nemt for dig selv, så har vi samlet alle vores bedste redskaber til dig, der gerne vil springe alt det svære over, i vores Kampagneklar pakke.

Pakken er relevant for dig som:

👉 Har brug for struktur og overblik.

👉 Har brug for inspiration til kampagne- og salgsopslag.

👉 Har brug for at effektivisere processen med opslag og indhold.

👉 Har brug for at kunne skabe en solid plan, du nemt kan opretholde.

kampagneskabeloner til sociale medier og en pakke med kampagneredskaber

Kampagnepakken her er skabt til dig, der vil sælge og køre kampagner på de sociale medier, men som har brug for inspiration, strukturmæssige redskaber og “plug and play” skabeloner, så du kan komme hurtigt fra start til din færdige planlagte kampagne.

Alt sammen på en nem og budgetvenlig måde.

Follow:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Inspiration til dine sociale medier?

indholdet af media by hearts inspirationspakke med henholdsvis årshjul, hashtags, mærkedage og meget mere.

Vi laver løbende opgraderinger af vores kurser og pakker, derfor er alle vores produkter ikke altid tilgængelig på shoppen.

error: Content is protected !!