Adfærdsdesign med Morten Münster

- Reklame - Anmeldelse lavet i samarbejde med Mofibo og Bloggers By Heart-

Anmeldelsen her er en del af Bloggers By Hearts Readathon, som kører her i februar. Her anbefaler vi og bloggerne bøger til foråret og sommerens læsning. Vores anbefaling får du her.

Skab resultater med adfærdsdesign

Morten Münster er ekspert indenfor adfærdsdesign. Han har flere bøger under bæltet og har arbejdet med at implementere adfærdsdesign og nudging i nogle af Danmarks største virksomheder og interesseorganisationer.

Nu er turen kommet til os hjemme i stuerne. Jeg har taget et kig på bogen “Jytte fra marketing er desværre gået for i dag”. En bog som jeg vidste ville give mig stof til eftertanke.

Vil du vide mere om adfærdsdesign og om bogen overhovedet er noget for dig, så hæng på eller hop direkte til det afsnit du har brug for:

👉Det finder du i bogen: Jytte fra marketing er gået for i dag.
👉 Hvad er adfærdsdesign?
👉 Hvem er Morten Münster?
👉 Stjerner, brainpower-score og vigtigste takeaway.


Corporate bullshit

“Sætningen om at ‘gå den ekstra mil’ og ‘gøre en forskel’ er jo gud-hjælpe-mig lige så abstrakt som visionen. Man kan nærmest mærke, hvordan iltningen i blodet forsvinder”

– Morten Münster, Jytte fra marketing er gået for i dag


Jytte fra Marketing er gået for i dag

Er du leder, underviser eller coach, så er der mange guldkorn at finde i bogen, hvor Morten Münster hjælper os med at forstå, hvorfor vores strategier måske ikke altid har haft den ønskede effekt, selvom de virkede perfekt i teorien.

Bogen er utroligt givende, nikke-genererende og lige en enkelt gang eller to fik jeg tænkt tilbage på gange, hvor jeg har lavet strategier, der ville have været fantastiske i den perfekte parallelle verden, men knapt så god her i den virkelige verden.

Morten taler mange gange om, hhv. den virkelige verden og den perfekte parallelle verden, som mange chefer og velmenende ledere laver strategier til.

I bogen lærer du at se dine kunders verden på en helt ny måde. I stedet for kun at se deres potentiale i en perfekt parallel-verden, så vil du kunne se deres problemer, forhindringer og hverdag med stress, opvask og last-minute aftensmad.


“I denne parallelle verden er det ganske vidst nemt at få succes. Her er alle omvandrende excel-ark med perfekte sideskilninger og udstyret med uanet analysekapacitet. Succesfulde strategier har dog det lille indbyggede problem, at de ikke fungerer i den virkelige verden. Her gælder nemlig nogle helt andre regler.

– Morten Münster, Jytte fra marketing er gået for i dag.


Mortens personlighed skinner igennem fra side et, og bogen er pakket med fede eksempler, inspirerende citater og forskning, som alt sammen forklares af Morten på en måde, så det ikke kan misforstås.

Eller sagt en anden måde – Morten kommer med så mange eksempler og vinkler, at du skal gøre en indsats for ikke at få noget ud af bogen. Udover det, så understøtter Morten alle sine pointer, så jeg personligt sidder med en følelse af at kunne argumentere for mine valg i forhold til adfærdsdesign i fremtiden, uden problemer.

Du kan læse eller høre “Jytte fra marketing er gået for i dag” hos Mofibo (Annoncelink)

Men hvad er adfærdsdesign helt præcist?

Måske har du hørt om udtrykket “nudging”? Som i din essens er ændring i vores miljø, der gør, at vi ubevidst ændrer vores adfærd og i sidste ende vaner.

Adfærdsdesign og nudging har sine rødder i psykologien, men inddrager også viden fra sociologi og antropologi. Det handler om at skabe de rette rammer for vores kunder og medmennesker, så den adfærd vi ønsker faktisk kan blive udført, uden de store kommunikationskampagner.

Som Morten også pointerer gang på gang i bogen, så er det vigtigt at tage vores, og vores kunders liv i betragtning, når vi vil ændre en adfærd.


Vi skal især tage hensyn til to systemer:

System 1: Vi bruger kort sagt system 1, når vi ikke skal bruge for meget brainpower. System 1 er hurtigt, automatisk, ukontrolleret, ubevidst, intuitivt.

System 2: Vi bruger system 2, når vi skal tage store beslutninger og analysere komplekse sager. System 2 er langsomt, reflekteret, kontrolleret og bevist.


I vores verden af sociale medier og salg, kan det for eksempel være godt at tage hensyn til, hvornår vi beder vores følgere og kunder om bestemte ting.

Næste gang kan du spørge dig selv om din modtager har det kognitive overskud til at engagere sig i dit opslag eller reagere på din annonce.

Inden jeg læste bogen havde jeg intet personligt begreb om, hvad adfærdsdesign var. Alligevel har vi selv beskæftiget os med adfærdsdesign på vores sociale medier, i salgstragte og med vores kursister.

Evnen til at tilpasse indholdet efter modtagerne er guld værd. Både for os selv som selvstændige, men også for dem som vi vil skabe en forandring for.

Ingen tvivl om at bogen “Jytte fra marketing er gået for i dag” har givet et ekstra lag af forståelse på mig selv som underviser og i mit liv generelt.

Men hvem er Morten Münster?

Morten Münster ekspert i adfærdsdesign

Morten Münster er ekspert indenfor adfærd og adfærdsdesign / nudging. Han har været med til at bringe adfærdsdesign helt til frontlinjen, når vi taler markedsføring og arbejdsmiljø. Især med sine bøger og blog.

Han har derudover været partner i Bro Communication og startede i “The nudging company” i 2014.

Her kan du finde mere fra Morten Münster:

Mortenmunster.dk – Blog, Podcast, ekstra materiale og meget mere.

Jytteframarketing.dk – Mere om bogen, workshops etc.

Stjerner

“Jytte fra marketing er gået for i dag” får 5 stjerner herfra. Bogen her er et absolut mustread for alle, der vil eller har brug for at skabe en forandring for sin omverden. Det bedste ved bogen er den endeløse mængde af eksempler blandet med Mortens humor og personlighed, hvilket også gør bogen lettere at komme igennem.

Læs eller hør bogen hos Mofibo (Annoncelink).

Brainpower score

Hos Media By Heart bedømmer vi også vores anmeldelser ud fra, hvor meget brainpower du har brug for, når du læser bogen som vi anmelder.

“Jytte fra marketing er gået for i dag” er klart en bog, som har et højt fagligt niveau, men grundet de mange eksempler, Mortens skrivestil og bogen underholdningsværdi, så får bogen 3 ud af 5 på vores brainpower score. Du kan altså sagtens høre bogen efter arbejde uden at riste hjernen yderligere, men du skal heller ikke være alt for træt.

Jeg tog bogen med på farten

Jeg har hørt “Jytte fra marketing er gået for i dag” som lydbog på mine cykelture i Mofibo-appen (annoncelink), hvilket den egner sig fint til. Det eneste jeg var lidt ked af, var ikke at kunne stoppe op og skrive nogle af alle Mortens guldkorn ned. Derfor har jeg også hørt (og genhørt) meget af bogen imens jeg har ordnet tøjvask og oprydning, så jeg nemt kunne skrive ned, hvis jeg havde behov for det.

Bogen har helt klart givet mig lyst til at læse efterfølgeren “Jytte vender tilbage” og bogen før “Personlig indfyldelse”. Alle kan findes både som lydbog og e-bog hos Mofibo, som jeg er stor fan af.

Bogen tog 7 timer og 29 min i selskab med oplæseren Morten Rønnelund.

Pssst … Er du leder, så kan jeg også anbefale dig at læse artiklen her: Børsen – Adfærdsdesign og ledelse.

Lise Sommerlund businesss mentor

Bogen blev anmeldt af Lise Sommerlund.

Mit vigtigste takeaway fra bogen

Det vigtigste takeaway fra bogen, var klart på et personligt plan. Der er afsnit i bogen, hvor Morten forklarer rigtig fint, hvorfor det går galt for os, når vi laver mål, samt at vi tit overvurderer vores egne evner. Hvorfor det også er vigtigt at analysere lidt på hverdagen og få overblik, inden vi sætter deadlines og mål for os selv og vores virksomheder.

Har du et spørgsmål, så kan vi kontaktes her, eller i vores Facebookgruppe.

Vil du have mere inspiration til sommerens læsning?

Så kan du enten besøge Bloggers By Hearts Instagram eller hoppe videre til Louise Herbys anbefaling: Decluttering at the speed of life, som vi mener muligvis kunne være noget for dig. 👌

Del:
,
- Reklame - Anmeldelse lavet i samarbejde med Mofibo og Bloggers By Heart-

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Inspiration og hjælp til din online tilstedeværelse, finder du her

Inspirationspakke til hele året
Instagram arbejdsark
Brand dig selv på 30 dage med stories.
Story-designpakken
Inspirationspakke til hele året
Instagram arbejdsark
Brand dig selv på 30 dage med stories.
Story-designpakken
Inspirationspakke til hele året
Instagram arbejdsark
Brand dig selv på 30 dage med stories.
Story-designpakken

Med et enkelt klik, vil du blive sendt videre til vores undervisningsportal. Her kan du læse mere og købe produkterne.

error: Content is protected !!