
4 områder, hvor du kan spare tid som selvstændig
Som selvstændig er tid altid en mangelvare og stressen banker på i tide og utide. Ofte fordi vi skal have vores privatliv og livet som selvstændig til at gå op i en højere enhed. Derfor er det vigtigt at kunne finde steder, hvor man kan spare tid som selvstændig. Vi bliver nødt til at overveje meget nøje, hvad vi bruger vores tid på, så vi får det udbytte, vi har brug for. Derfor vil jeg i dag give dig nogle råd og tips til at håndtere de mest kendte tidsslugere i de fleste selvstændiges liv. Så du kan tackle dem “Like a boss”.

– Blogekspert og online business mentor
Og igen, disse tips er ikke hvordan du SKAL spare tid, men inspiration til, hvordan du KAN gøre.
Du kan også hoppe direkte til den tidssluger, som du har problemer med her👇
Møder og tidslugende aftaler – Sådan du håndterer dem
Pendling – Optimer din tid
Vigtige opgaver med lille udbytte
Sociale medier – vores quick fixes
Min baggrund som tidsknuser
I Media By Heart laver vi ekstremt mange produkter, der er skabt til at hjælpe dig som selvstændig med at spare tid. Alt fra Grafiske skabeloner til plug and play tekster til sociale medier.
Jeg HADER at spilde min tid og planlægger ofte mine projekter ned til mindste detalje. Tidseffektivitet har altid været en stor del af mit arbejdsliv. Jeg har også tidligere lavet hele masterclasses dedikeret til at få succes med sin planlægning og finde tid til de vigtige mål og projekter. Det er også noget som jeg specifikt har hjulpet selvstændige og ildsjæle med 1:1.
Derfor er jeg rigtig glad for at kunne give dig nogle gode råd og tips til, hvordan du kan undgå stress og frigøre mere tid til dig selv, din familie eller andre vigtige opgaver i din virksomhed her i dag.
Rigtig god fornøjelse

Spar tid på møder og tidsslugende aftaler
Det her er en tarvelig én, men den er nødvendig at tage op, hvis du føler at du bare ikke slår til.
Vurdér hvilke aftaler, der skaber værdi og hvilke der ikke gør. Se din tid som en investering. En investering i din virksomhed, relationer eller din hverdag som selvstændig.
Før i tiden lavede jeg selv alt for mange aftaler og følte mig dybt forpligtet til at komme til ALLE de møder, netværksmøder, events etc. Som jeg nu var inviteret til.
Mit eneste kriterie, der skulle være opfyldt var, om jeg havde planer den dag eller ej. Hvis jeg ikke havde, så burde jeg jo komme ikke?
Det var først efter jeg fik min søn i ’16, og jeg selv blev syg, at det gik op for mig tiden flyver. I dag laver jeg aftaler ud fra om jeg kan se en netværksmæssig fordel og fra om det hjælper min virksomhed. Det kan både være på et professionelt eller på et personligt plan.
Hvis vi for eksempel bliver inviteret til min mands gran kusines fødselsdag, så er det tit min mand tager afsted med vores søn alene. Så bliver jeg hjemme, arbejder, skriver på bloggen og får ordnet nogle andre ting, som skal gøres.
I virksomhedsøjemed, så handler jeg rigtig meget ud fra om jeg kan se en mening med mødet eller eventet. I min virksomheds spæde start var der rigtig mange kaffemøder, som kun var til fordel for den, jeg var til møde med.
Så spørg dig selv:
- Har mødet en agenda som jeg passer ind i?
- Er jeg den rigtige person i forehold til mødets emne?
- Har jeg vigtigere ting i virksomheden, som skal klares?
- Får jeg noget personligt ud af mødet som jeg har brug for?
- Har mødet/eventet en netværksmæssig fordel?
Hvis du kan svare nej til alle de her, så er det helt ok at sige nej tak.

Få det bedste ud af den tidsslugende pendling
Pendling er også en kæmpe tidssluger. Selvfølgelig ville det være nemt bare at sige:“Drop pendling og spar tid” Men sådan fungerer det jo ikke “bare”.
Her har jeg et andet forslag. Pendling er jo mange ting, men hvis du pendler via. offentlig transport, så kan du nemt overføre nogle af de opgaver, som du klarer på kontoret.
Her er nogle af de ting vi elsker at bruge pendlertiden på:
- Skrive social media opslag i vores planlægningsapp. (Se hvilke vi anbefaler her)
- Skrive og besvare kommentarer/beskeder på vores sociale medier
- Skrive og besvare mails
Et andet alternativ, som kun passer til nogle typer jobs, er simpelthen at få lavet noget af arbejdet i tiden som du alligevel skulle bruge på pendling. Forbered dig på mødet, læs artiklerne, færdiggør referatet eller andet, som kan få dig hurtigere hjem i den anden ende. Her er det jo så også vigtigt, at notere den tid brugt på arbejdet, så du ikke snyder dig selv. Pointen er jo at frigøre tid. Ikke arbejde mere.
Du kan også bruge tiden på at ordne nogle af de ting, som ellers ville have taget tid hjemme. Snak med banken, bestil dagligvarer online eller arrangér legeaftaler over telefonen.
Alt der kan gøres over telefonen eller på farten online, er SÅ fedt at få gjort i den tid, hvor du alligevel skulle pendle til og fra kontoret eller mødet. Jo mere effektiv du er med din tid, jo hurtigere vil du se resultater i den sidste ende.

Læs også: Sælg med Instagram Stories inkl. 4 tips til bedre vaner
Vigtige opgaver med lille udbytte
I alle større virksomheder vil der være opgaver, som er vigtige, men som har et lavt eller intet direkte udbytte. Nogle af disse opgaver kan nemt outsources.
Outsourcing er når du betaler dig fra visse opgaver i din virksomhed, så du kan lave et stykke arbejde, der mere profitabelt for din virksomhed.
Der er primært to årsager til at vi outsourcer arbejdsopgaver:
- Vi har ikke kompetencen og skal derfor bruge rigtig meget tid på opgaven.
- Det sparer os penge at få en anden til at lave arbejdet. – Dette kan for eksempel være at pakke 500 goodiebags til et event. Så er det bedre, at du har dine 3 timers 1:1 coachingcalls og at din assistent fixer dine goodiebags på samme tid.
Typiske arbejdsopgaver som folk outsourcer:
- Regnskab
- Rengøring
- Sociale Media managing
Har du svært ved at outsource opgaver?
Det kan være rigtig svært at få hjælp i sin virksomhed og tit handler det måden du kan finde relevante opgaver at outsource er ved, at give de nemme, men tidskrævende opgaver væk. Dem som ikke kan gå galt eller laves forkert.
Men vær specifik (Like a boss), når du giver en opgave fra dig. Lav eventuelt en liste med punkter, der kan krydses af, så er der ingen undskyldninger. Jo mere specifik du kan gøre listen, jo nemmere gør du det for den person, der skal overtage opgaven. Og jo bedre bliver resultatet.

Spar tid på de sociale medier – Få det bedste ud af din tid
Når 9 ud af 10 danskere har minimum én social medie profil, så har de sociale platforme et helt genialt potentiale for vores markedsføring, networking og kundekontakt som selvstændige.
Der er to sider af de sociale medier som selvstændig. Netværkssiden og markedsføringssiden. Og de to har forskellige problemer koblet til sig, når vi snakker om at spare tid.
Netværk og kundekontakt på de sociale medier
Instagram kan være et rigtig fedt værktøj i forehold til at skabe netværk og kundekontakt., men hvis du føler, at du åbner Pandoras æske så snart du svarer på beskeder og kommentarer på Instagram, så er du bestemt ikke alene. Tit avner et svar et modsvar, og det overvælder os tit som travle selvstændige. Spar tid ved at planlægge din tid på de sociale medier, så de sociale platforme ikke kommer til at tage for meget af din arbejdstid.
3 gange dagligt burde være rigtig fint at tjekke ind og svare på beskeder og kommentarer. Når du er færdig med at svare på beskederne eller når den planlagte tid er gået, så læg mobilen væk og vend tilbage på dit senere planlagte tidspunkt.
Bonus: Fordi du ikke er direkte tilgængelig hele tiden, så vil kunderne i mange tilfælde specificere deres beskeder, så de kan få det rigtige svar hurtigere. Meget mindre snik snak.
Markedsføring og branding på de sociale medier
Sociale medier kan være en kæmpe gave for mindre virksomheder med et lille markedsføringsbudget, men det kan være en kæmpe tidssluger at finde på og lave indhold, skrive tekster, finde hashtags, håndtere facebooksider, facebookgrupper og ikke mindst Instagram.
Er du selvstændig eller social media manager og har du brug for en større idébank, så læs mere om vores Inspirationspakke, hvor du kan spare tid, hver gang du skal planlægge indhold for dig selv eller dine kunder. Netop fordi du kan slå op på den pågældende måned og få inspiration til dine social medie opslag lige med det samme.
Spar tid med den ultimative inspirationspakke – 500 + mærkedage, månedlige trendmails, ugens højdepunkter og 1000’vis af kategoriserede hashtags.

Ingen binding – kun glade brugere
⏱⏱⏱
Har du andre gode tips til at spare tid som selvstændig, som du synes bør være på listen? 🙂
Eller har du spørgsmål til os, så skriv til os på kontakt@mediabyheart.dk